Cikkek : Bevezets a kzgazdasg tudomnyokba |
Bevezets a kzgazdasg tudomnyokba
Dr. Csillik Pter 2006.01.29. 13:42
Makr s Mikr konmia
Csillik Pter
egyetemi – fiskolai
jegyzet - tervezet
Bevezets a
mikr- s
makr-
konmiba
Budapest, 2000.
Tartalom:
Elsz
Matematikai bevezet
I. Mikrkonmia
I/1.A fogyaszti magatarts elmlete
I/2 A vllalat mint termel
I/3 A vllalat mint elad
I/3/A) Tkletes versenyz
I/3/B) Monoplium
I/3/C) Oligoplium
I/4 A vllalat mint vev
I/5. ltalnos egyensly, externlik, kzjavak
II. Makrkonmia
II/1. Makrkonmia alapsszefggsek
II/2. Az IS-LM modellcsald
II/3. Az As-Ad modellcsald
II/4. Inflcis problmk, s bankrendszer
II/5. A nyitott gazdasg makrkonmija
Elsz
A fenti rvid ktet rendhagy az egyetemi-fiskolai mikr- s makrkonmiai jegyzetek sorban. Kiindulpontja nagyon egyszer, csak az az elmlet fontos, amivel valamilyen kzgazdasgi problmra szmszer magyarzatot lehet kapni, s fordtva: csak az a matematika rdekes, ami egy elmlet lnyegnek megrtshez visz kzelebb s nem feleslegesen bonyoltja a dolgokat.
A kicsiny ktet lapjainak a szln lyukak vannak s a lapok eltr sznek. A knyv ugyanis egy kapcsos knyve helyezhet a lukak mentn s az Olvas ignyeinek megfelelen vlogathat ssze.
· A fehr lapok hordozzk a legfontosabb zeneteket, a kkek az egyszer illusztrl szvegeket s szmpldkat.
· A zldek kivezetnek a vals vilgba s magyar statisztikai tblkat vagy rdekes cgtrtneteket, gazdasgpolitikai tanulsgokat tartalmaznak.
· A barna lapok visszakrdeznek igaz-hamis vlaszokkal, relci - analzissel s szmpldkkal, benne a bonyolultabbak csillaggal jellve.
· Piros lapokon a megoldsok, de rszletesebben kifejtve, hogy segtsen a megolds megrtsben.
· Narancsszn lapon elmlettrtnet vagy mai elmleti vitk tallhatk, j vastagon dokumentlva a magyar s idegen (dnten angol) nyelven elrhet irodalom.
· A matematikban jratlanok gyors fejtgtval srga paprokon behozhatjk lemaradsukat differencilszmtsbl, lineris algebrbl s valsznsg-szmtsi alapokbl.
· Akinek mindez nem elg, s TDK-t szeretne rni kzgazdasgtanbl, az a bortban lv floppy-t hasznlhatja, benne hosszabb idsorok tallhatk a GDP-rl, kamatlbrl, beruhzsrl, inflcirl, BUX-rl, stb, hogy ha valamelyik krdssel empirikusan is foglalkozni akar, akkor ne kelljen a fraszt adatgyjtssel kezdenie, hanem a tma kzepbe vghasson.
A dik (s az egyetem) dnti el, hogy mennyit fz be magnak valaki a lapokbl, csak a fapados tuds rdekli, vagy luxusvonaton akar utazni. A knyv egyetlen kzponti szmpldn lovagol a makrkonmiai fejezetben. A cl, hogy eljusson a dik a zrt, llam s pnz nlkli gazdasg modelljtl a mindenfle mdon komplex-sz tett modellig, ezrt a plda ms rszei vlnak hangslyoss. A mikr ennyire nem formlhat egyszerv, de legalbb a haszonfggvny nem tr el a termelsi fggvnytl. A jelenlegi vltozat azonban mg „egysznnyomsban” kszlt, vek sorn jutunk majd el a fenti szivrvnyszn jvig.
A jegyzet gazdasgi fiskolk s nem kzgazdsz egyetemi hallgatk rszre kszlt. Szem eltt tartottam, hogy egyetlen szemeszter sorn (11 alkalom) a trgy oktathat legyen. A 11 ra beosztsa a kvetkez lehet:
1. Matematikai bevezet, szlsrtk szmts derivlssal. (X)
2. A fogyaszti magatarts elmlete. (XX)
3. A vllalat, mint termel. (X)
4. A vllalat, mint elad (versenyvllalat, monoplista, oligoplium). (XXXX)
5. A vllalat, mint vev az inputpiacon. (XX)
6. ltalnos egyensly, externlik s kzjavak. (X)
7. Makrkonmiai alapsszefggsek. (X)
8. IS-LM modell, valamint a fisklis s monetris politika hatsai. (XXX)
9. As-Ad modell. (XXX)
10.Inflcis problmk, bankrendszer s pnzmultiplikci. (XX)
11.Nyitott gazdasg makrkonmija. (XX)
Amennyiben 2 flv s 22 ra ll rendelkezsre, akkor annyi rt clszer egy tmra fordtani, amennyi X szerepel az adott tmakr utn.
Termszetesen minden tanr s dik maga dnti el, hogy milyen sorrendben halad egy trgy tanulmnyozsakor. Magam arra trekedtem, hogy minl kevesebb legyen az ismtls, gy a javasolt sorrendben haladva sok id s fradtsg megtakarthat. Mindkt diszciplina eltt clszer, ha egy mdszertani bevezet rt tartunk, mivel a mikrkonmit alig lehet rteni a matematikai szlsrtk szmts nlkl, mg a makrkonmia tanulmnyozsnak felttele a jvedelemramlsi sszefggsek ismerete.
Visszagondolva arra, amikor egyetemi hallgatknt a jegyzeteket olvastam, az bosszantott leginkbb, hogy a gyakran hossz lre eresztett rsokbl nem derlt ki, hogy mi is az alapzenet s melyek a mellklltsok. A gyakran sok mellkes tnyt is felvonultat jegyzet ttanulmnyozsa utn a pldatr, mint teljesen idegen vilg hrnke jelent meg a maga kln szablyaival. Vizsgkra kszlve nemegyszer elfordult, hogy a pldt meg tudtuk oldani tisztn matematikai struktrja miatt, vagy a "szveget" felmondtuk ttelek szerint anlkl, hogy a kettt kapcsolatba hoztuk volna egymssal. E jegyzet alaplogikja, hogy az elmleti ismeretek s gyakorlati szmtsok ne prhuzamosokknt futva csak a vgtelenbe tallkozzanak, hanem a pldamegolds minden fontos lpse kzgazdasgi magyarzatot kapjon, s az elvont elmleti ttelek mindig valamifle pldval illusztrldjanak.
Az brk gyakran fontosabbak mint a szvegek, vagy a szmols pldk. Tmren gy lehet egy kzgazdasgi sszefggst ismertetni, ha az olvas a rendelkezsre ll idt hrom kzel egyenl rszre osztja, s nem kevesebb idt tlt az brk tanulmnyozsval s a szmpldk ismtelt megoldsval, mint a foly szveg olvassval. Ez a knyv elg tmr, de olvasbart, mindenbl pp a legszksgesebb mrtket adja, hogy azok ismeretben btran belefoghasson egy kzpszint tanknyv vagy egyszerbb szakcikk tanulmnyozsba. A knyv 11 mikrkonmiai-, s ugyancsak 11 makrkonmiai feladatot tartalmaz, a magyarz szvegek s brk jelents rszben ennek megrtst segtik el.
Annak rdekben, hogy enyhtsnk az elmleti kzgazdasgtan szrazsgn, kt kicsi trtnetet meslnk el, amit kibontva vizsgljuk majd az rdemi kzgazdasgi krdseket a mikr- s a makrkonmiban.
*
Trtnetnk els rsze egy kisvrosi csaldi hzban jtszdik, Marikknl. Marika szletsnapjra kszl s lmodozik. Szereti a csokoldt s a narancsot, s elgondolja mennyit fog enni az egyikbl s a msikbl a szlinapon. Marika apja pedig a garzsban berendezett egy mhelyt, s ott munksok segtsgvel bgcsigt gyrt a hsvti vsrra; gondolkodik, hogy mennyit s hogyan termeljen. Ltni fogjuk, hogy a fogyasztsi s a termelsi dnts csaknem ugyanaz, mindssze nem csokit s narancsot eszik Marika (s evvel azonos vagy nvekv rmet okozva magnak), hanem munkart s esztergagpet hasznl kisvllalkozsban Marika apja, hogy a legnagyobb haszon remnyben ppen megfelel szm bgcsigt ksztsen a vsrra. Mg Marika rme vgtelen lehet, addig Marika apjnak figyelembe kell vennie, hogy csak annyit rdemes gyrtania, hogy a meglv kereslet mellett a legtbb profitot rje el. Ms lesz a helyzet, ha mg tven bgcsiga ksztvel kell versenyeznie, ms ha egyedl lltja el, s az is ms, ha csak egyetlen konkurrenssel kell megkzdenie. Megint csak figyelnie kell arra, hogy a mhelybeli munksok szmnak nvekedse mellett az egyetlen esztergval nem lehet csodt mvelni, s a bgcsiga irnti kereslet, a br s a termelsi lehetsg egytt hatrozza meg, hogy mennyit clszer gyrtaniuk a garzsban. Vgl azt is figyelembe vesszk, hogy a bgcsiga vevi s eladi meg tudnak - e llapodni valami j rban, illetve a szomszd nnit mikpp lehet krptolni azrt, mert tl nagy zajt okoztak azzal, hogy a garzsban bgcsigt gyrtottak.
*
Trtnetnk msodik rsze egyre bvl (makrkonmiai) vilgban zajlik. Marikk elszr egy olyan orszgba kerlnek ahol nincs se pnz, se munka, sem llam, sem klfld, csak a postn kapott jvedelmket kltik el az emberek fogyasztsra vagy megtakartjk azt. Marika apja pedig a sajt jvedelmt vagy megtakartja vagy mhelyt bvti, azaz beruhz. Ksbb Marika apja rbred, hogy beruhzsi kereslett a kamatlbak s a beruhzs jvedelmezsgnek egybevetsvel tudja meghatrozni, gy a modellbe bekerl a pnz is, valamint Marikk pnz irnti kereslete. Ezt kveten szreveszik, hogy a pnz rtke az inflci fggvnyben vltozik, a postai csekkek is megszntek, gy dolgozni kell, azaz bgcsigt termelni, munksokkal. Nhnyan munka nlkl maradnnak, ha az llam nem akarna maga is nhny bgcsigt vsrolni s ezzel bvtve a munkaalkalmakat. Mgsem lehet mindenkit felvenni, mert az llam nemcsak ad a kiadsokkal, de vesz is vissza az adkkal. Vagy egy-sszegben adztat, vagy adkulccsal terheli a jvedelmeket. Ha kevesebb a bevtele mint a kiadsa, akkor llamktvnyt bocst ki, hogy betmje a lukat, vagy vllalva az inflcis veszlyt is, a jegybankot utastja, hogy megvegye az llamktvnyeket. Vgl klfldiek is rkeznek, rszben rukat knlnak eladsra, rszben exporttermkeket vsrolnak s ettl a klkereskedelmi mrleg, illetve a valuta rfolyama vltozni fog.
**
Matematikai bevezet
A jegyzet a legszksgesebb matematikra korltozdik, de azt azrt ismerni kell. A legfontosabb taln a derivls ismerete, mivel evvel tudunk szlsrtk - feladatokat megoldani.
A kzgazdasgtan lnyegt ppen szlsrtk feladatok megoldsa jelenti, mint:
· mikor maximlis a vllalati profit?
· milyen esetben tudunk minimlis kltsggel termelni?
· miknt tudjuk a fogyasztsbl ered hasznunkat maximalizlni?
· mikor a legmagasabb a trsadalom jlte?
Nzznk egy egyszer pldt, y=x2 , ennek a grbnek minden pontjhoz rintt hzhatunk (olyan egyenest teht, amely csak egyetlen pontban tallkozik a grbvel, s nem metszi azt keresztl, mint a szel). Ezen rintk egyike nagyon fontos a szmunkra, mgpedig az, amelyik vzszintes alak, az ugyanis pp szlsrtken kpes eltallni a grbt. Ha megvannak a vzszintes rintk, akkor kzttk tallhat a keresett szlsrtk is.
Vizsgljuk meg nhny pontban az rint rtkt, s ha sszegyjtttk ezt, akkor lehet, hogy valami szablyfle segt majd a tovbbi munknkban. Nem matematikai levezetsekkel ismerkedhet itt az Olvas, hanem csak olyan illusztrcis anyaggal, ami megknnytheti szmra, hogy rrezzen fontos szablyokra, amelyeket majd egzakt formban egyb kurzusokon sajtthat el.
Nzzk x=3 pontban hogyan jutunk el az rinthz. Elszr gyetlenl elmetsszk egy szelvel, majd fokozatosan jobb megoldsokkal eljutunk az rinthz. A szel meredeksgt (teht a kimetsz egyenes ltal a koordintknl leolvashat hromszg magassgnak s szlessgnek hnyadost szmtjuk) vizsgljuk gy, hogy a bemetszst x=3 s x=4 kztt nzzk, majd x=3 s x=3,5, majd x=3 s x=3,1, majd x=3 s x=3,01, vgl x=3 s x=3,0001 kztt.
x pontok helye |
szlessg = A |
magassg = B |
meredeksg = B/A |
xo=3 s x1=4 |
4-3=1 |
42 - 3 2 = 7 |
7/1=7 |
xo=3 s x1=3,5 |
3,5-3=0,5 |
=3,25 |
3,25/0,5=6,5 |
xo=3 s x1=3,1 |
3,1-3=0,1 |
=0,61 |
0,61/0,1=6,1 |
xo=3 s x1=3,01 |
3,01-3=0,01 |
=0,0601 |
0,0601/0,01=6,01 |
xo=3 s x1=3,0001 |
3,0001-3=0,0001 |
=0,00060001 |
=6,0001 |
Ltjuk, hogy minl inkbb rint lesz a szelbl (minl kisebb lesz B, mg vgl egyetlen pontt zsugorodik), annl inkbb x=3 esetn a meredeksg (B/A) kzelt a 6-os szmhoz.
Az olvas x=2-nl a fokozatos kzeltsek mellett arra juthat, hogy ott pedig az rint meredeksge 4 lesz.
A kvetkez tblzat tartalmaz nhny ilyen szmolst x klnbz rtkei mellett y=x2 fggvny esetn.
Az y=x2 fggvny rintinek meredeksge klnbz x rtkek mellett: <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN:
|